Wat is de beste positie van de motor bij een elektrische fiets?

De positie van de motor van een elektrische fiets kan op 3 locaties geplaatst worden: de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. Maar wat is nu de best positie voor de motor van jouw elektrische fiets?

De positie van de motor bij een elektrische fiets is belangrijk voor de stabiliteit en het sturen tijdens het rijden. De motor genereert de kracht van je fiets, terwijl de batterij invloed heeft op hoe lang de motor de kracht kan uitoefenen.

Rotatie- en trapkrachtsensor #

Een belangrijk element bij de positie van de motor zijn de sensoren: de rotatiesensor en de trapkrachtsensor:

  • De rotatiesensor: registreert de trapfrequentie
  • De trapkrachtsensor: registreert hoe hard er getrapt wordt

De middenmotor maakt gebruik van een rotatiesensor en een trapkrachtsensor. De voorwielmotor en achterwielmotor enkel van een rotatiesensor (lees hier waarom).

De middenmotor #

De middenmotor is gesitueerd in de trapas van de fiets en heeft de meest natuurlijke positie. Het ondersteunt de pedalen (in tegenstelling tot de wielen bij een voorwiel- en achterwielmotor).

De voordelen van de middenmotor: #

  • Natuurlijke positie door de centrale ligging: het zwaartepunt van de fiets ligt laag bij de grond en is uitgebalanceerd over de hele fiets. Dit zorgt voor een zeer stabiele wegligging. 
  • Natuurlijke aandrijving door de trapkrachtsensor: de ondersteuning (of aandrijving van de motor) gebeurt op basis van de trapkracht van de pedalen. Dit zorgt voor een meer natuurlijkere ondersteuning.

De nadelen van de middenmotor: #

Een middenmotor is vaak wat duurder dan de voorwielmotor en is bovendien iets minder geruisloos dan de voorwiel- of achterwielmotor.

De voorwielmotor #

De voorwielmotor is gepositioneerd in het voorwiel van de elektrische fiets. Het drijft het voorwiel aan en is gelinkt met een rotatiesensor om de ondersteuning op te meten.

De voordelen van de voorwielmotor: #

Een voorwielmotor is vaak het goedkoopste alternatief en kan ook sportieve fietsers bekoren.

De nadelen van de voorwielmotor: #

  • Trekkend gevoel: doordat de motor vooraan zit heb je een trekkend gevoel bij het rijden met de elektrische fiets.
  • Onderhoud: het vervangen van een band is lastiger.
  • Rotatiesensor: bij een voorwielmotor heb je een rotatiesensor die meet of de wielen draaien en op basis waarvan de motor ondersteund wordt. Er wordt echter geen rekening gehouden met de kracht die fietser zelf zet.
  • Slipgevaar: grotere kans op doorslippen op zandwegen.
  • Zwaar sturend.

De achterwielmotor #

De achterwielmotor is gepositioneerd in het achterwiel van de elektrische fiets. Het drijft het achterwiel aan waardoor je een natuurlijke stuwkracht krijgt (denk maar aan de bron van kracht bij een gewone fiets).

De voordelen van de achterwielmotor #

  • Natuurlijke stuwkracht: de achterwielmotor heeft een natuurlijke, duwende krachtzetting.
  • Geluid: de achterwielmotor produceert het minst geluid.

De nadelen van de achterwielmotor #

  • De achterwielmotor is enkel toe te passen in combinatie met een derailleurversnelling (en niet bij een naafversnelling of riemaandrijving).
  • Rotatiesensor: bij een achterwielmotor heb je een rotatiesensor die meet of de wielen draaien en op basis waarvan de motor ondersteund wordt. Er wordt echter geen rekening gehouden met de kracht die de fietser zelf zet.
  • Onderhoud: het vervangen van een band is complex.

Conclusie #

De middenmotor biedt de meeste voordelen en de minste nadelen voor het rijden op de elektrische fiets: natuurlijke positie, onderhoudsvriendelijk en trapkrachtondersteuning. Logischerwijs groeit de productie van elektrische fietsen met een middenmotor bij de fietsproducenten. Bosch & Shimano Steps zijn de vaandeldragers van deze sector.

Het assortiment van JOULE bestaat voor 95% uit kwalitatieve elektrische fietsen met een middenmotor. Bekijk het volledig assortiment hier.

Wil je meer te weten komen over de kracht van de motor bij een elektrische fiets? Bekijk dan ook even dit artikel over de kracht van een fietsmotor.

Powered by BetterDocs

×

Winkelwagen