Wat is een fietsvergoeding?

De fietsvergoeding is een forfaitaire kilometervergoeding die Werkgevers kunnen uitbetalen aan werknemers die hun woon-werkverkeer geheel of gedeeltelijk met de fiets afleggen.

Wat is een fietsvergoeding? #

Naast het fiscaal en para-fiscaal gunstregime voor terbeschikkingstelling van fietsen aan personeel, heeft de wetgever met de fietsvergoeding ook het fietsen zelf voor woon-werkverkeer willen stimuleren. Op die manier is de overheid duidelijk de weg ingeslagen richting duurzame mobiliteit en gezondere weknemers.

Werkgevers kunnen dergelijke forfaitaire vergoeding uitbetalen aan werknemers die hun woon-werkverkeer geheel of gedeeltelijk met de fiets afleggen. Ook aan zelfstandigen, zaakvoerders en bedrijfsleiders kan aan de zelfde voorwaarden een forfaitaire fietsvergoeding worden toegekend voor woon-werkverkeer. De regels zijn zeer gelijkaardig.

Het begrip fiets wordt hier breed geïnterpreteerd. De regeling geldt ook voor e-bikes, speed-pedelecs, racefietsen, mountainbikes en bakfietsen.

Verder maakt het daarbij niet uit wie eigenaar is van de fiets. De fietsvergoeding is dan ook van toepassing voor zowel verplaatsingen met bedrijfsfietsen die door de werkgever al dan niet kosteloos ter beschikking worden gesteld, als voor verplaatsingen met eigen fietsen van de personeelsleden.

De werkgever beslist zelf of hij een fietsvergoeding toekent. Het is dus een gunst en geen verplichting, tenzij anders bepaald in een sector-CAO, zoals verder hieronder uiteengezet met enkele illustraties.

Het financiële plaatje #

Voor werknemers is de fietsvergoeding een extra inkomstenbron (netto), maar ook voor werkgevers heeft de fietsvergoeding veel voordelen.

De werkgever bepaalt zelf het bedrag. Tot 0,24 euro is de fietsvergoeding wettelijk vrijgesteld van belastingen. Het bedrag van de fietsvergoeding is tot 0,24 euro per kilometer 100% aftrekbaar als bedrijfskost. De vergoeding is tot dat bedrag bovendien vrijgesteld van sociale bijdragen.

Indien de fietser meer dan 0,24 euro per kilometer krijgt, wordt het bedrag boven 0,24 euro wel belast als loon voor de werknemer, en wordt het verworpen als aftrekbare bedrijfskost en genereert het sociale bijdragen voor de werkgever.

Voor welke verplaatsingen #

Werknemer en werkgever bepalen in onderling overleg welke de beste en veiligste route is. De kortste weg is niet altijd de veiligste! In de praktijk betekent dit dat de werknemer een route voorstelt aan de werkgever.

De werkgever en de werknemer bepalen of de fietsvergoeding geldt voor een enkele woon-werkrit of ook voor de terugrit. Bovendien kan de werkgever zelfs meerdere heen- en terugritten per dag terugbetalen indien de werknemer meermaals per dag heen en weer naar/van het werk pendelt (bv. middaglunch).

In principe is er geen wettelijke begrenzing aan het aantal kilometers.

Voorbeeld aanslagjaar 2020 #

U rijdt elke dag 5 km met de fiets naar uw werk. Uw werkgever geeft u een vergoeding van 0,24 euro per km. U ontvangt dus elk jaar 0,24 (euro) x 5 (km) x 2 (heen en terug) x 220 effectieve werkdagen = 528 euro.

Als u elke dag 20 kilometer aflegt om naar uw werk te gaan, zult u 2.112 euro ontvangen, vrijgesteld van belastingen.

Papierwinkel? #

De registratie van het aantal gefietste kilometers is niet wettelijk geregeld. De werkgever moet  ervoor zorgen dat hij met zekerheid kan bepalen hoeveel verplaatsingen het personeelslid effectief met de fiets heeft gedaan en welk deel van de vergoeding dus vrijgesteld is van belastingen.

Voor werknemers gelden de gewone bewijsmiddelen met uitzondering van de eed. Die bewijzen kunnen bestaan uit een ticket van een bewaakte fietsenstalling, een vermoeden, een getuigenis,…

Combinatie met andere vergoedingen #

De werknemer kan ook een fietsvergoeding krijgen als hij of zij de fiets combineert met het openbaar vervoer (trein, bus of tram), zelfs al is er een tussenkomst voor bv. een treinabonnement.

Een werknemer die een bedrijfswagen heeft, kan eveneens een fietsvergoeding krijgen voor de dagen dat de woon-werkverplaatsing met de fiets gebeurt.

Een aantal sectorspecifieke elementen #

  • In PC 100 (Aanvullend paritair comité voor de arbeiders ), is er geen sectorale regeling voorzien. Een werkgever kan vrijwillig de fietsvergoeding toekennen en beperkt zich daarbij best tot de vrijgestelde bijdrage van 0,24 euro.
  • PC 200 (bedienden): vanaf 1 juli 2020 is de fietsvergoeding verplicht. Bedienden die regelmatig de fiets gebruiken voor het woon-werkverkeer krijgen een fietsvergoeding van 0,10 euro per gereden kilometer. Hiervoor geldt een maximum van 4 euro per arbeidsdag.
  • PC 152 en 225 (vrij onderwijs en gesubsidieerd vrij onderwijs): in het onderwijs ontvangt men een fietsvergoeding van 0,15 euro per kilometer als men voldoet aan bepaalde voorwaarden.
  • PC 302 (horeca): de CAO van deze sector voorziet een specifieke fietsvergoeding van 0,22 euro per kilometer.

De fietsvergoeding is het middel bij uitstek om op een milieubewuste manier een extraatje te geven aan de werknemers. In de praktijk zien wij ook dat de fietsvergoeding door bedrijven die geen of weinig beroep kunnen doen op flexibele verloning en budget neutrale terbeschikkingstelling van fietsen, vaak wordt gebruikt als argument om de werknemers toch op de fiets te krijgen.

Meer informatie? #

Wil je hier meer over te weten komen? Contacteer ons hier.

Bronnen: De Fietsersbond, Acerta, financien.belgium.be

Powered by BetterDocs

×

Winkelwagen