Wat zijn rotatiesensoren en trapkrachtsensoren?

De rotatiesensor en de trapkrachtsensor zorgen voor de juiste hoeveelheid ondersteuning bij het rijden van de elektrische fiets.

Trapondersteuning: #

Een elektrische fiets zorgt voor ondersteuning tijdens het rijden. Maar hoe kan de fiets weten wanneer het ondersteuning moet bieden? Wanneer de wielen draaien? Dat zou minder prettig zijn in de bochten. Daarom gaat de fiets de beweging van de trappers (of pedaalassen) opmeten als referentie voor de ondersteuning. Dit verloopt via een rotatiesensor en soms ook een trapkrachtsensor.

Rotatiesensor: #

De rotatiesensor meet de de trapfrequentie van de elektrische fiets.

Bij een elektrische stadsfiets gaat de fabrikant uit van een ideale trapfrequentie van 70 omwentelingen per minuut. Indien de trapfrequentie lager is dan 70 omwentelingen per minuut (door bijvoorbeeld een heuveltje of een windje), zal de motor extra kracht geven.

Het grote nadeel is de kleine vertraging tussen de rotatiesensor en de motor. Pas na ongeveer één wielomwenteling zal de ondersteuning merkbaar zijn. Stop je met trappen of rem je, dan wordt de ondersteuning pas met vertraging onderbroken.

Trapkrachtsensor: #

Bij de trapkrachtsensor wordt niet enkel gekeken naar de trapfrequentie, maar ook naar de kracht die de fietser op de pedalen uitvoert. De trapkrachtsensor creëert zo een zeer natuurlijke fietsbeleving. Dual Sensor Techonology (DST) combineert optimaal de voordelen van beide sensortypes, zodat een uitermate betrouwbare en veilige elektronisch wisselwerking ontstaat met een plezierige en natuurlijke beleving.

Snelheidsensor #

Elk elektrisch systeem heeft ook een snelheidsensor die – zoals het woord doet vermoeden – de snelheid opmeet.

Meer informatie? #

Wil je meer informatie over de motor? Lees dan ook even dit artikel over de verschillende soorten elektrische fietsmotoren.

Powered by BetterDocs

×

Winkelwagen